Takuya Tsukahara – Jeden świat

Takuya Tsukahara, 29 maja 2002, fot. M. Grygiel

Kiedy spoglądam na dedykację, jaką wpisał mi Takuya Tsukahara w albumie wydanym z okazji zakończenia działalności galerii Striped House – Museum of Art w Tokio, której był inicjatorem i wieloletnim prowadzącym, uzmysławiam sobie, że znamy się tak długo. Galeria z określonym programem istniała w latach 1981-2000 i była prowadzona w oparciu o pasję i oddanie sztukom wizualnym jej twórcy.


Strona z albumu Striped House Museum z reprodukcją pracy Wojciecha Prażmowskiego z jego wystawy w 1997 roku.
Katalogi V i VI "Koniec przemysłu ciężkiego" i "Jeden Świat" z cyklu "Rzeczy do zapisania"
Dedykacja z marca 2025
"Koniec przemysłu ciężkiego"
"Koniec przemysłu ciężkiego"
"Koniec przemysłu ciężkiego"
"Jeden Świat"
"Jeden Świat"

Tu warto przypomnieć, że Takuya Tsukahara jest jednym z najbardziej uznanych fotografów japońskich, ma ogromny dorobek, jego prace znajdują się w najważniejszych światowych zbiorach w tym np. w Bibliotece Narodowej w Paryżu, w Oakland Museum w Kalifornii, czy Metropolitalnym Muzeum Fotografii w Tokio, a także, co należy tu podkreślić, w zbiorach Klasztoru Jasnogórskiego Ojców Paulinów w Częstochowie.

I kiedy w marcu tego roku, po kilkuletniej nieobecności Takuya zawitał znowu do Polski, było oczywiste, że uda się na Jasną Górę. Przypomnijmy tu, że jest twórcą wspaniałego projektu artystycznego, cyklu fotografii poświęconych obrazom Madonny, który, oprócz prezentacji m. in. właśnie na Jasnej Górze, doczekał się pięknego albumowego wydania, o czym pisaliśmy na łamach Fototapety przed wielu już laty.

Zamiar, jaki towarzyszył Takuyi podczas obecnej wizyty na Jasnej Górze, to rozmowy z przełożonymi klasztoru i opiekunami tamtejszych zbiorów, by kolekcja jego fotografii, tym razem w znacznie powiększonych formatach nie tylko znalazła się na Jasnej Górze ale by mogła stanowić fragment stałej ekspozycji muzealnej. Takuya Tsukahara postanowił bowiem przekazać tę kolekcję jak i inne swoje wartościowe prace fotograficzne do bogatych zbiorów klasztoru jasnogórskiego jako osobisty dar i wyraz sympatii do narodu polskiego.

Takuya Tsukahara: Ocean Fantasy - Towards Expectation "Ocean in Spring"

Pod koniec II wojny światowej, wiosną 1945 roku jako ośmioletni chłopiec był ewakuowany wraz z dużą grupą dzieci z bombardowanego na ogromną skalę Tokio. Te traumatyczne wspomnienia pozostały w nim na zawsze, a proste przesłanie, by na ziemi panował pokój i zrozumienie między ludźmi wszystkich religii, towarzyszyło mu zawsze w jego pracy artystycznej. Przez te wszystkie lata sporo też podróżował, celem jego artystycznych eksploracji były kraje Azji czy Południowej Ameryki. Plonem tych podróży były wystawy, których najważniejszą tematyką była troska o losy naszej planety, jako miejsca do życia. Przykładem niech tu będą jego projekty dotyczące natury pt. Oceaniczna Fantazja i Kaktusowa Fantazja. Ten ostatni cykl, był pokazywany również w Polsce m.in. w Małej Galerii w Warszawie, później w Rzeszowie i Gdańsku, a także w Wilnie na Litwie.

Nagasaki Hajima island "An Old Brick of Building Traces" (Japan)
z cyklu Last Rays of an Industry, 2007
© Takuya Tsukahara
Silesia (Poland)
z cyklu Last Rays of an Industry, 2007
© Takuya Tsukahara
Ostrava Coal Mine Museum (Czech)
z cyklu Last Rays of an Industry, 2007
© Takuya Tsukahara

Takuya Tsukahara, przez wiele lat był jedynym zagranicznym członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików (czego niestety ta organizacja nie umie docenić). Wieloletni przyjaciel Zbigniewa Dłubaka, a także wielu innych polskich artystów jak np. Hanny i Gabriela Rechowiczów, Jana Sawki, Jerzego Zabłockiego, a przede wszystkim Wojciecha Prażmowskiego poprzez swoje regularne wizyty w Polsce przyczynił się do ożywienia kontaktów artystycznych. W swojej galerii – muzeum Striped House – prezentował ich prace jak również polskie malarstwo, grafikę czy plakat.


O tym, jak aktywny jest nadal, poświadczyć mogą ostatnie wystawy sprzed roku, kiedy to zaprezentował dwie odsłony swoich wcześniejszych prac z cyklu „One Certain World” i „Last Rays of an Industry” . Pierwszy to prace wykonane w oparciu o ponad tysiącletnie rysunki jaskiniowe w Santander w Altamirze w Hiszpanii. Tsukahara fotografował je i nadał im przetworzone własne formy, jako przesłanie dla ludzkości, jako symbol życia z naturą. Drugi cykl to fotografia czysto dokumentalna, utrwalająca wyludnione pejzaże postindustrialne, które fotografował na Górnym Śląsku, w Czechach i Nagasaki. Przywodzą one skojarzenia z wszelkimi eksploatacyjnymi katastrofami, które miały swoje miejsce w przeszłości, ale są również ostrzeżeniem przed tym co nas może spotkać w niedalekiej przyszłości. Wiek XXI to czasy trudno przewidywalne, podszyte podświadomym lękiem o rozmiary degradacji współczesnego świata i nieposzanowania natury.


Zaproszenia na zeszłoroczne wystawy w Striped House Gallery w Tokyo
Fragment wystawy Takuya Tsukahary Koniec stref ciężkiego przemysłu, Striped House Gallery, 3-11 października 2024 r.
Częstochowa, 9 lipca 2017: Wojciech Prażmowski, siostra zakonna z rozgłośni Radia Jasna Góra, Takuya Tsukahara, Marek Grygiel, podczas rejestracji wywiadu z Takuyą Tsukaharą.
Jasna Góra, 18.03.2025. Od lewej: Wojciech Prażmowski, dr Aleksandra Szczechla, Takuya Tsukahara, Podpszeor Klasztoru Ojców Paulinów Rafał Wilk OSPPE, kustosz zbiorów Marek Soczyk. Fot. M. Grygiel.

Mamy głęboką nadzieję, że w myśl postanowień artysty część oryginalnych prac Takuyi Tsukahary trafi do zbiorów na Jasnej Górze. Będzie to jego dar nie tylko dla tej instytucji, ale i dla nas wszystkich w Polsce, bo to naszemu krajowi artysta poświęcił tak wiele swojej twórczej energii, uznania, a także zwykłej, ludzkiej sympatii.

Marek Grygiel

 

Zobacz też:


W FOTOTAPECIE poprzednio m.in.:

 



Spis treści

Copyright © 1997-2025 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2025 Zeta-Media Inc.