Galeria FF (Forum Fotografii)
Łódzki Dom Kultury
ul. Traugutta 18
90-113 Łódź
tel +48 42 633-7115 ext. 208, 288
e-mail: galeriaff@infocentrum.com




Bieżąca wystawa:

Witold Węgrzyn - Sytuacje

Foto © Witold Węgrzyn
Z wystawy "Sytuacje II", Galeria FF, Łódź, październik 1998 r.

 

Poprzednio w Galerii FF:

 

JERZY LEWCZYŃSKI - "FOTOGRAFIE"
luty 1998

Jerzy Lewczyński jako twórca posiada ogromny dar ukazywania w zjawiskach i rzeczach niezauważanych, pominiętych, przeoczonych tego, co często stanowi o ich duchowej wartości. Tak się dzieje na jego autorskich fotografiach, gdzie nagle dostrzegamy piękno starych, zniszczonych drzwi (tryptyk "Drzwi"), ale także zabytków historii, o których nikt właściwie nie pamięta. Jerzy Lewczyński od wielu lat odkrywa i ukazuje na nowo stare fotografie i negatywy znalezione gdzieś na strychu lub śmietniku, odkrywa ekspresję i wartości istniejące w tych przeznaczonych do unicestwienia fragmentach historii - tej ogólnej i tej intymnej, osobistej. Sam autor tę część swojej twórczości nazywa "archeologią fotografii", czyli przywracaniem istotności temu, co pogardzane, wyrzucone, pozornie nieistotne, ale co poddane rekonstrukcji nabiera wartości artystycznych i egzystencjalnych. Tkwi w tym pewna magia i tajemniczość, która charakteryzuje całą twórczość J. Lewczyńskiego.

 

GRZEGORZ PRZYBOREK - "THANATOS - ON I ONA".
marzec 1998

Mężczyzna i kobieta. On i Ona. Osiem symbolicznych wyobrażeń artysty o tym, czym jesteśmy teraz i czym byliśmy w przeszłości. Przeszłości, która odeszła, przeminęła wraz ze swoimi wartościami i ideami. Thanatos nie jest dla autora wyłącznie bogiem śmierci , ale jest właśnie symbolem pożegnania z tą przeszłością. Cykl fotografii uzupełnia zestaw obiektów przestrzennych, które dały podstawę do jego realizacji. Z gipsu, szkła, papieru, drewna powstały symboliczne wyobrażenia utrwalone później na papierze fotograficznym, Wyobrażenia wręcz minimalistyczne w kształcie i kolorze, ale może właśnie dzięki temu, niosące tak duży ładunek emocji i odczuć.

 

FOTOGRAFIA AMERYKI ŁACIŃSKIEJ
kwiecień 1998

Sztuka krajów tak odległych jak Meksyk, Brazylia, Ekwador, Peru jest nam stosunkowo mało znana, ta wystawa, na której prezentowane są prace kilkunastu artystek z tej części świata przybliża nam ją w formie wizualnej , bo przecież większość z nas poznała tylko przebogatą literaturę tego regionu. Bardzo bogata pod względem formalnym i znaczeniowym jest również ta wystawa, na której możemy obejrzeć wstrząsające fotografie reportażowe Adriany Lestido - portrety kobiet więźniarek, portrety prostytutek Mayi Goded, jak również cykl "Kobiety z dżungli" Angeles Torrejón. Ale obok nich są także prace opisujące obyczaje, wierzenia i symbole latynoamerykańskie (fotografie Sandry Bordin, Lucii Chiribogi, Irene Torrebiarte). W bardzo wielu pracach pojawia się widmo śmierci, które jest znane większości portretowanych osób - znają je Indianki z terenu Chiapas, więźniarki i sieroty (sfotografowane przez Cecilię Larrabure). Jest to wystawa, dzięki której możemy odbyć wstrząsającą podróż do innej, przerażającej, nieznanej nam rzeczywistości.

 

ZYGMUNT RYTKA - "Neurony i żywioły"
maj 1998

To, co przede wszystkim zwraca uwagę przy pierwszym spojrzeniu na najnowsze cykle fotografii Zygmunta Rytki - to olbrzymia gama kolorów - nigdy wcześniej nie spotykana w pracach tego artysty w takiej intensywności. Ale przecież żywioły, które są tematem tych prac, mienią się barwami; woda - błyszczy wszystkimi odcieniami błękitu, zieleni (pigmentu życia), szarości; ziemia - opalizująca skrzącymi barwami piasku; ogień - hipnotyczny w swej migotliwości, i wreszcie powietrze - niewidoczne, ale obecne wszędzie - nieuchwytne i niezbędne. Wszystkie prezentowane cykle są jednocześnie kontynuacją poprzednich prac artysty, który konsekwentnie bada i analizuje biologiczną naturę człowieka, dlatego fotografuje i filmuje wszystko na odległość wyciągniętej ręki. Między dłońmi, obiektywem aparatu, okiem i mózgiem tworzy się subiektywny obszar neuronowo-optyczny, który musi się stykać z archetypicznymi żywiołami powietrza, wody, ziemi, ognia, i który jest przekształcany przez światło Słońca.

 

ALEKSANDRA MAŃCZAK - "Przedmioty, Fotografia, Reminiscencje"
czerwiec 1998

Oglądając wystawę Aleksandry Mańczak ma się nieodparte wrażenie wkraczania w najbardziej intymną sferę prywatności, którą z reguły skrzętnie ukrywamy, chowając bliskie nam przedmioty głęboko w szufladach. Seria assamblaży "Strefa bardzo intymna- nic na sprzedaż" przedstawia właśnie takie przedmioty, które tworzą fragmentaryczną opowieść o rodzinie autorki. Jest więc teczka dziadka, okulary, jest pierwszy zeszyt z zapiskami dziecka, list pisany z obozu, fotografie - stare i zniszczone -zestawione z innymi pamiątkami tworzą opowieść o ludziach i czasach odległych, ale nie zapomnianych. Inna seria, to fotografie z cyklu "Obrzeża i peryferie", na których obrazy fotograficzne różnych miejsc na świecie zdegradowanych przez cywilizację człowieka zestawione są z przedmiotami znalezionymi właśnie tam - kawałkiem gazety, ośćmi ryby, cukierkiem, suchymi patykami... Kolejny cykl, realizowany od lat 70-tych to "Witryny i odbicia", w którym prozaiczność rzeczywistości, ale także portrety artystki, zostały utrwalone w odbiciach szyb wystawowych. Jednak wszystkie te prace łączy właśnie prywatność i pamięć o miejscach, ludziach, przedmiotach bardzo bliskich i intymnych.

 

KONTAKTY - wystawa zbiorowa
kurator: Jakub Byrczek, wrzesień 1998

Fotografia stykowa. Niby taka sama jak każda inna, a jednak w szczególny sposób odmienna, jakby bardziej oczywista, bezpośrednia. Próba określenia, jaka jest naprawdę - w tej swojej odmienności - nie doprowadzi nas jednak do żadnej definicji, ponieważ to, co stanowi o wyjątkowości kontaktu, wywodzi się z rodzaju wrażliwości i subiektywnych emocji fotografa, w dalszej zaś kolejności dopiero stanowi konsekwencję zastosowanej techniki i technologii. Rzecz oczywista, jest to widoczne - jakżeby inaczej - w samych fotografiach, szczególnie dla kręgu odbiorców blisko z fotografią związanych, choć niekoniecznie aktywnie ją uprawiających.

 

Plan wystaw do końca 1998 r.:

 

 

 

Oprac. Magdalena Świątczak

 


Spis treści

Copyright © 1997-2012 Marek Grygiel / Copyright for www edition © 1997-2012 Zeta-Media Inc.
e-mail: fti@zeta-media.com